Verktyg och metoder för dig som leder föräldragrupper, del 3: sopar du banan för dina deltagare

curlingspelareVi åker runt i landet med vår halvdagskurs ”Verktyg och metoder för dig som leder föräldragrupper”. Vi skriver några bloggposter för er som antingen inte kan delta eller er som har deltagit, och bjuder på tips och tricks som kan vara till nytta men som vi inte direkt behandlar på kursen. Gratis fortbildning från Södertörns Lärcentra. 

En grupp blir sällan bra om inte deltagarna aktiveras på olika sätt. Men handen på hjärtat, ibland sopar vi banan för våra deltagare genom att inte ställa krav på deras medverkan. Vill vi att deltagarna ska ta in information och kunskap krävs det att deltagarna medverkar aktivt på något sätt. Det är ofta inte så svårt som man tror.

Här kommer några tips:

Red ut förväntningarna noga

Vid första träffen går du noga igenom vilka förväntningar och särskilda frågor gruppen har, både från deltagarna och dig. Om du utgår från deras förväntningar är det också lättare för deltagarna att förstå hur deras medverkan påverkar gruppen.

Delaktighet

Skapa delaktighet genom att bygga på förväntningarna. Varje förväntning kan medverka till delaktighet genom att deltagaren själv får uppgifter kring sin förväntan. Om någon exempelvis har förväntningen ”jag vill veta lite mer om barns utveckling första tiden” eller ”jag skulle vilja höra lite om barns sömn”, är det en riktigt bra möjlighet för dig som ledare för gruppen att ge deltagaren en uppgift att ta reda på mer och berätta för gruppen till en av träffarna.

Det skapar delaktighet och du sopar inte banan genom att bara tala om hur det är.

Eget ansvar

Det kan vara svårt att påtala deltagarnas eget ansvar för att gruppen ska bli bra. Inte desto mindre är det kanske det viktigaste av allt. Vem vill ha en grupp som bara sitter av tiden? Motivationen för detta handlar om att delaktighet ger kunskap medan passivt lyssnande lätt går in genom ena örat och ut genom det andra. Det egna ansvaret för att delta är helt centralt för att tillgodose deltagarnas förväntningar på gruppen.

Lär dig att fråga

Visst, vi inser att du måste besvara vissa frågor, men ofta är det bättre att du ställer motfrågor. Hur tänker du själv? Vad skulle den bästa lösningen för dig vara? Ett modernt ledarskap i grupp innebär att man är en coachande ledare som lotsar fram deltagarna till egna lösningar. Frågor är definitivt en del av det arbetssättet.

Bjud in

Att bjuda in deltagarna sker på olika sätt. I en diskussion handlar det om att du ser alla och bjuder in att delta i samtalet. Det handlar också om att variera arbetet i gruppen så att det passar alla. Ibland är en diskussion i hela gruppen lämpligast, ibland är det bättre att diskutera i smågrupper – det som ibland kallas ”bikupor”.

Det handlar också om att du bejakar initiativ till diskussioner. Att du förhåller dig neutral till frågeställningar även om du hört frågan hundratals gånger innan. Att du delar frågan i gruppen: ”Vad tycker ni andra?”

Det var det hela för den här gången. Hoppas du får användning för tipsen och lycka till!

Den här texten finns också på Nils egen blogg

facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Annat om det här:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *